En full kommunikationsapp också i AKK-specialpedagogikens tjänst

(Den fulla, svenska kommunikationsappen Sono Flex i … …) Kommunikationsapparna är så mycket mer än en kommunikationsapp. Rätt använda har de minst tre användningsområden: som kommunikationshjälpmedel, som pedagogiskt redskap och som verktyg för AKK-specialpedagogik. Appen Sono Flex (den enda fulla

Merkitty: , , , , , , ,

Vaikeasti puhevammaisten tilanne ja kansainvälinen puhumattomien teemaviikko (1.-6.10.2012)

Suomessa on arvioiden mukaan 50 – 65.000 ihmistä (0,9 – 1,2 % väestöstä), joilta puhuttu kieli puuttuu joko kokonaan tai osittain tai joiden puhe on erittäin epäselvää. Muistisairaat eivät ole mukana näissä luvuissa. Osalla puhevammaisia on suuriakin vaikeuksia ymmärtää puhuttua

Merkitty: , ,

Tobii Sono Flex Review (in general and with respect to the SWE Full app version)

AppsforAAC.net made a thorough review on Tobii Sono Flex in September. It has been commented on the net after that. http://appsforaac.net/content/tobii-sono-flex-review I fully agree with the analysis of both the anatomy and physiology of the full communication app. Today, there

Merkitty: , , , , ,

PISA – huippumaa, muttei kaikille

Suomi ja Ruotsi ovat PISA – tutkimuksen mukaan peruskouluopetuksen huippumaita. Olemme siitä ylpeitä, emmekä syyttä. Sen sijaan meillä ei ole kirjan kirjaa (mihinkään aineeseen) tarjolla niille, joiden ykköskielenä on AAC, eli vaihtoehtoiset kommunikointikeinot ja puhetta tukevat menetelmät. Tämä on häpeäpilkku

Merkitty: ,

Taidot, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät (AAC), erityispedagogiikka ja elämänhallinta

Mitä Vaihtoehtoiset ja puhetta korvaavat menetelmät oikein tarkoittavat? Kuuroilla ja kuulovammaisilla on viittomakielensä ja sokeille ja näkövammaisille löytyy pistekirjoitus. Vastaavasti vaikeasti puhevammaisille on kehitetty erilaisia kommunikointimenetelmiä. Puhumattomuus tai kyvyttömyys puhua selkeästi voi johtua monista tekijöistä. Se voi olla synnynnäistä tai

Merkitty: , , , , , , ,

iPad-vinkkejä

Jaatiswikin vinkkejä siitä, miten iPadia voi hyödyntää vammaisen lapsen kommunikaatiossa, opetuksessa ja kuntoutuksessa. Sivun julkaisuhetkellä tietojen kokoamiseen ovat osallistuneet Laura Kaipanen, Antti Helander, Terry Grahn ja Miina Weckroth – ja tietojen kokoaminen jatkuu. Liity siis wikiin, lisää omat vinkkisi ja

iPad-ilta

iPad-ilta 7.2.1012 Terry Grahn Puheoikeus.fi

Top